Retket ja matkat

Lokakuu 2021

Pohjanmaan kansallinen senioripiiri järjesti jäsenyhdistysten jäsenille oman senioriliiton 50-vuotisjuhlan.

Juhla alkoi Seinäjoen kaupunginteatterissa 16.10.2021 klo 13 Agatha Christien jännityksen ylläpitäneellä HIIRENLOUKKU-näytelmällä.

Näytelmän päätteeksi juotiin liiton synttärikahvit ja pidettiin pieni juhlahetki 50-vuotiaan Kansallisen senioriliiton kunniaksi.

Maakuntamatka Vaasaan ja ympäristöön 19.8.2021

Elokuussa 2021 Isonkyrön kansalliset seniorit tekivät maakuntamatkan entisen maakuntansa suurimpaan kaupunkiin Vaasaan ja sen ympäristöön. Isokyrö siirtyi Pohjanmaan maakunnasta Etelä-Pohjanmaan maakuntaan v. 2021 alusta.

Päivän kestävälle retkelle osallistui 20 senioria. Kävimme tutustumassa tv:stäkin tuttuun Strömsöhön; valitettavasti vain paikalla oli juuri televisionauhoitukset käynnissa, joten jouduimme tyytymään talon pihapiiriin tutustumiseen. Mutta ulkotiloissakin riitti nähtävää mukavasti.

Kävimme myös Vaasan museossa, jossa kuulimme Vaasan kaupungin historiasta. Ruotsin hallitsija Kaarle IX perusti v. 1600-luvun alussa Mustasaaren kaupungin vanhalle kauppa- ja satamapaikalle (nykyään alue on Vanhan Vaasan kaupunginosa). Vuonna 1852 Vaasa paloi ja palon jälkeen kaupunki siirrettiin nykyiselle paikalleen lähemmäksi merta. Palon jälkeen keisari Nikolai I lahjoitti Vaasalle omista varoistaan kymmeniä tuhansia kultaruplia. Tämän johdosta halusi kuvernööri vaihtaa Vaasan nimen ja niinpä vuosina 1855–1917 Vaasaa kutsuttiin virallisesti Nikolainkaupungiksi. Vanhassa Vaasassa on edelleen näkyvillä mm. vanhan kirkon rauniot. Entinen hovioikeuden päärakennus on nykyinen Mustasaaren seurakuntien kirkko. Vaasassa on myös 1800-luvulla vaikuttanut laivanvarustaja Wolff, jonka laivaston on kerrottu aikoinaan olleen jopa Pohjolan suurin.

Bussimme kiersi myös Vaskiluodon saarella, jossa sijaitsee mm. Vaasan satama. Vaskiluodossa sijaitsee mm. Wärtsilän upouusi logistiikkakeskus. Erittäin mielenkiintoinen oli myös käynti parin kilometrin päässä Vaasan pohjoispuolella olevalla Palosaarella. Palosaari on entinen saari, joka maankohoamisen johdosta on yhdistynyt mantereeseen. Palosaarella sijaitsee Vaasan Merimuseo, jonka alueella rinteessä on viisi kiveä osoittamassa maankohoamisen eri vaiheita. Jokainen kivi edustaa 100 vuotta ja osoittaa, missä merenpinta on ollut 100, 200, 300, 400 ja 500 v. sitten.

Maistuvan lounaan nautimme Ravintola Strampenilla, joka on v. 1860-luvun lopulla rakennettu paviljonki Vaasan sisäsatamassa ja yksi Suomen vanhimmista paviljongeista.

Päivä oli oikein antoisa ja mielenkiintoinen ja lähdimme kotimatkalle historiatietoja rikkaampina.

Teatterimatka Seinäjoelle 15.2.2020

Kävimme katsomassa Syyssonaatin. Pääosaa esitti Sari Jokelin, joka kävi myös kuukausitapaamisessamme kertomassa 45-vuotisesta teatteriurastaan.

Kesäretkemme 11.6.2019

Retki Ähtärin pandataloon 14.8.2018

Teatterimatka Vaasaan 7.4.2018 yhdessä Vähänkyrön senioreiden kanssa - "Liian paksu perhoseksi"

Eduskuntavierailu 15.2.2018

Kotiseuturetki 22.8.2017 - Laihian olkilinna, Vähänkyrön tuulivoimapuisto ja Isokyrö

Ilmajoen seniorien järjestämä kesäjuhla 19.7.2017 - juhlapuhujana liiton uusi puheenjohtaja Anneli Taina.

Seitsemän sillan retki 8.6.2017

Teatteriretki Seinäjoelle "Täällä Pohjantähden alla" 17.3.2017

Seniorijuhla-risteily Uumajaan 1.9.2016

Kesäretki 2016 Kouvolan suunnalla

Saaran 80-vuotisjuhlat

Retki Tyllijoen metsäkirkkoon kesäkuussa 2015

Olimme vieraina Vähänkyrön seniorien ulkoilupäivässä 10.5.2016

Kokoomuksen seniorijaos Seinäjoella 9.5.2016

Kesäretki Liisa ja Juha Vuorelan navetalle Jalasjärvelle ym. kesäkuussa 2015. Takaisin ajoimme Orisbergin kautta.

Teatteriretki Seinäjoen kaupunginteatteriin huhtikuussa 2015

Pohjanmaan Senioripiiri vietti 30 vuotisjuhlaansa Alavuden SRK-keskuksessa 14.11.2013.Piirin syyskokous kokoontui samalla. Isonkyrön edustus:Matti Ristimäki ja Ilmo Haapala
Vierailu Kyröntuvalla. Seniorit lauloivat sota-ajan lauluja ja Jussi Jussila säesti haitarilla
Vierailu Kyröntuvalla. Sisko Mielty näytti diakuvia.
Vierailu Kyröntuvalla Kuvat: Matti Ristimäki
Valtakunnalliset herättäjäjuhlat järjestettiin Isossakyrössä 6.-8. 7. 2012. Järjestelyt saivat kiitosta. Noin 38000 henkeä osallistui ympäri Suomea juhlille. Juhlien pääportti. jonka valmisivat Matti Ristimäki, Reijo Haapanen. Ilmo Haapala, Jaakko Raina, Veikko Hakala ja Heikki Mäenpää valvojana Mikko Nuuja.